A mozgás minden formában egészségesen hat a testre, azonban nem mindegy, hogy hol végezzük el. Sokan az úszás mellett döntenek, mivel ennek rengeteg előnye van, és nem kell félni sem a túlsúlytól, sem az ízületi problémáktól. Ehhez jön hozzá, hogy az úszásnak rengeteg hasznát vehetjük, így segít a fogyásban, az állóképesség növelésében és a rehabilitációban is.

Azoknak, akik nem rendelkeznek fogyatékossággal vagy sérüléssel, az úszás akár a heti rutin részévé is válhat. A legtöbb szakember úgy tartja, hogy hetente háromszor 15-45 perc úszás már látványos eredményeket ér el. Mik ezek?

Rugalmasság

A rugalmasság annak köszönhető, hogy szó szerint az egész testünket átmozgatjuk. A felső és az alsó végtagok is mozognak, ezek hajtják előre a testet, így végig erősödnek az izmok. Ha rendszeresen úszunk, akkor a sérüléseket is nagyobb eséllyel fogjuk elkerülni.

Fogyás

Biztosan sok embernek tetszik ez a pont, hiszen ki az, aki ne akarna egy kis kalóriát égetni? A szakértők szerint egy óra úszással akár 500 kalóriát is elégethetünk, így, ha szeretnénk leadni pár kilót, akkor mindenféleképpen látogassunk el az uszodába.

Javuló tüdőkapacitás

Érdekes, hogy sok ember számára nem annyira fontos ez a pont, pedig a tüdőkapacitás segíti a hasi szervek működését, a vérnyomás szabályozását, és közben fokozza az oxigénellátást. Nem szabad megfeledkezni erről a pontról, mivel tényleg az egészségünkért van.

Stresszmentesség

A mozgásról általánosságban elmondható, hogy segít megszabadulni a stressztől. Ha rendszeresen mozgunk, akkor könnyebben leküzdhetjük a depressziót és a szorongásos rohamokat is, miközben egyre több endorfin szabadul fel, amik stimulálják az agyat, és segítik az elégedettség érzését.

Enyhíti a betegséget

Az úszás másik nagy előnye, hogy a krónikus betegségeket is enyhíteni tudja. Ott van például a cukorbetegség vagy az asztma, ami rendszeres edzéssel könnyebben elviselhető. Ahogy fentebb említettük, a tüdőkapacitás növelése javítja a légzőrendszert, ugyanakkor szabályozza a koleszterinszintet.

Jobb koordináció

A testünk könnyebben fog alkalmazkodni a különböző mozdulatok elvégzéséhez, tehát a koordinációnk is jobb lesz. Ennek akkor van a legnagyobb jelentősége, amikor a test még növésben van, így érdemes a fiatalokat úszásoktatásra beiratni.

Beteg embereknél is rengeteg előnye van

De mi történik akkor, ha sérült emberekről van szó? Egészségesen bármilyen mozgás a segítségünkre lehet, de mi történik akkor, ha valamilyen komolyabb problémával küzdünk?

Nem véletlen, hogy sok orvos kötelezővé teszi a rendszeres mozgást, mivel ez jó hatással van az ízületekre és segíti a rehabilitációt. Érdemes víz alatti gyakorlatokat végezni, így nem nehezedik nyomás a ficamokra és a törésekre. Nem kell nagy dolgokra gondolni, mivel ilyen lehet a víz alatti séta vagy a speciális mozgásgyakorlatok. Érdekes, hogy a mellúszás is segíti a komplex sérüléseket, mivel a fő izmokat mozgatja meg, úgyhogy nyugodtan próbálkozzunk vele.

Az úszás rengeteg egészségügyi előnnyel jár, azonban sérülések esetén mindig szakember jelenlétére van szükség. Ezáltal biztosítjuk a gyors és biztonságos gyógyulást, és nem fogunk tovább rontani a helyzeten.