A saját medencével gyakran előfordulnak a kellemetlen izomfájdalmak, pedig ezt könnyen el lehetne kerülni. Amikor azonban otthon vagyunk, nem a bemelegítés szokott eszünkbe jutni, ha a csalogató vízre gondolunk. Miért tegyük meg mégis?

A bemelegítés fontossága

Jó, nem arról van szó, hogy nem lehetne csak úgy bemenni a medencébe, és ráfeküdni az óriás unikornisra. A napozáshoz inkább naptejre lesz szükségünk, nem pedig bemelegítésre. Azonban lesznek olyan pillanatok, ahol mozgásra vágyunk, és szeretnénk jó pár hosszt leúszni. Ennél a pontnál fontos tisztában lenni azzal, hogy az úszás ízületkímélő sportág. Vannak emberek, akik semmilyen sportot nem végezhetnek, kivéve az úszást.

Attól, hogy nem terhelő sport, még ugyanúgy szükség van a bemelegítésre. Szerencsére ez nem túl nehéz, kezdhetjük például pár, a szárazföldön elvégzett gyakorlattal. Mozgassuk meg a vállainkat, a karunkat, jöhet a malomkörzés előre, hátra, páros karú körzés lassan, gyorsan. Végezzünk el pár guggolást, hiszen a lábunkra is szükség lesz. Ezután bemehetünk a medencébe, ahol az első percekben érdemes csak laza tempóban úszni.

Úszás előtt soha ne feledkezzünk meg a zuhanyzásról is, mivel így nem viszünk be a medencébe annyi szennyeződést. Ha félünk a tűző napsugaraktól, akkor kenjük be magunkat naptejjel, de várjunk egy kicsit, hogy a krém felszívódhasson. Ellenkező esetben az egészet a medence vizébe mosnánk.

Mi van a levezetéssel?

Oké, bemelegítettünk, úsztunk, kész? Majdnem. Ha úgy érezzük, hogy elég volt, akkor váltsunk gyengébb tempóra. A következő pár hosszban fokozatosan lassítsunk, és csak így hagyjuk el a medencét. Sokan hátúszásban haladnak, de mindig kellemes, ráérős tempóban. Ez elég ahhoz, hogy a testünk lazulni kezdjen, hiszen véget érnek az erős mozdulatok.

Ne siessünk azonban sehova, mivel a parton folytatódik a levezetés. A legtöbb ember alig várja, hogy kiszálljon a medencéből, és már megy is a törülközőre. Pedig a levezetés lényege éppen az, hogy kinyújtsuk az összes izmunkat. Ha nem tesszük meg, akkor tejsav fog felgyülemleni a testben, ez pedig izomlázat okoz. Az emberi test úgy van megalkotva, hogy szereti a mozgást. Ha hosszabb ideig nagy igénybevételnek volt kitéve, akkor nem kerülhet rögtön nyugalmi állapotba, szüksége van az átvezetésre. Ráadásul a nyújtó gyakorlatok mellett a gondolataink is ráállnak a pihenésre.

Fontos, hogy sose tudjuk le a nyújtást pár perc alatt. Az a legjobb, ha lassan, hosszan, nyugodtan végezzük. Az emberek ilyenkor gyakran fognak feszülést érezni a kezükben, esetleg a hátukon, de ezzel nincs semmi baj. A nyújtással éppen a megterhelt izmot állítjuk helyre, és bizony a sérüléseket is elkerüljük. Ha jól csináljuk, akkor érezni fogjuk, ahogy a test teljesen ellazul, és még az előbbi fáradtság is eltűnik. Ezáltal nem fogja elvenni a kedvünket a további edzésektől.

A bemelegítés és a levezetés a sportolás részét képezi. Ha csak egy óránk van, akkor mindig kalkuláljuk bele ezeket a mozdulatokat is. Nem éri meg csak a sportra koncentrálni, mivel utána napokig megszenvedhetjük a döntésünk következményeit.