Ha meg akarunk tanulni úszni, akkor nagyon fontosak az első lépéseink. Mindig olyan területet válasszunk ki, ahol leér a lábunk, mert így elkerüljük a pánikot és a fulladást.

Még ma is sok ember elutasítja a medencéket, mert nem tud úszni, és nem is akar megtanulni. Elég egy régebbi trauma, egy gyerekként megnézett film, vagy bármilyen rossz tapasztalat, és már kész is a félelem. Ha pedig rettegünk a víztől, akkor egész életünk során kerülni fogjuk.

Ha megtanulunk úszni a medencében, akkor könnyebben megyünk tengerpartra, tópartra és hajókázásra, mivel tényleges biztonságérzetet ad. Azt azonban már az elején fontos megjegyezni, hogy a tanulást mindig végezzük medencében! A folyók és tavak kiszámíthatatlanok, és senki sem szeretne egy hirtelen örvénnyel találkozni.

Amennyiben fontolgatjuk a tanulást, gondoljunk arra, hogy az úszás a legteljesebb sport, mivel szó szerint az egész testet megmozgatja. A mozdulatokban a test izmai is részt vesznek, fokozza az ember erejét, az állóképességét és a rugalmasságát. Ráadásul bármilyen életkorban gyakorolható, nem kell tartani a különböző sérülésektől sem.

Az úszás a következő előnyökkel jár:

  • égeti a zsírt
  • nyugtatja az idegeket
  • nyugtatja a közérzetet
  • nagyobb rugalmasságot ad
  • javítja a tüdőkapacitást
  • segít a krónikus betegségek elleni küzdelemben

Láthatjuk, hogy sok előnye van, azonban nem olyan könnyű megtanulni a fortélyait. Nézzünk pár biztos tippet, amik segíteni fognak!

Érjen le a lábunk

Az első és a legfontosabb lépés, hogy olyan helyen kezdjük el a tanulást, ahol leér a lábunk, és a víz nem fed el teljesen, hanem nyugodtan tudunk gyalogolni. Valamikor már az is ijedtséghez és fóbiához vezet, amikor a mellkasunkig ér, és véletlenül megcsúszunk, majd a víz alá kerülünk.

A lényeg tehát az, hogy nyugodtak maradjunk, és biztonságban érezzük magunkat.

A mellúszás alapja

Ezután ragadjuk meg a létrát vagy a medence szélét, és hagyjuk, hogy a testünk magától lebegjen. Lebegés közben mozgassuk a lábunkat, mivel ez elég önbizalmat tud adni, hiszen érezzük, hogy nem süllyedünk el. A medence szélébe kapaszkodva próbáljunk ki különböző lábmozdulatokat, amik más-más úszási stílusnak felelnek meg.

Nagyon fontos, hogy ilyenkor kezdjük el elsajátítani a mellúszás alapjait. Ez azt jelenti, hogy a lábunkat körkörösen mozgatjuk, és miután magunk alá húztuk, erősen kirúgunk. Ha ezzel megvagyunk, akkor jöhet az első próba.

Maradjunk a kis vízben, és a karunkat mozgassuk körkörösen, mintha azzal akarnánk lapátolni a vizet. Ezt a mozdulatot kell összeegyeztetni a mozgó lábakkal, azzal, amit az előbb már jól begyakoroltunk.

Az a legjobb, ha valaki alulról megtart minket, így figyelhetünk minden egyes mozdulatra anélkül, hogy a süllyedéstől rettegnénk. Húzzuk össze a lábakat és a karokat, majd rúgjunk ki és nyújtsuk ki egyszerre.

Ha a mellúszás megy, akkor könnyebben tudunk további mozdulatokat elsajátítani. A félelem leküzdéséhez mindig gyakoroljuk a víz alatti úszást, mivel ez a légzéstechnikánkon segít, miközben teljesen kiűzi a félelmet. Ha pedig ezzel megvagyunk, akkor jöhet az első nagy csobbanás!