A tavasz közeledtével egyre több kertben újra előkerülnek a medencék. Bár a levegő hőmérséklete még nem megfelelő a mártózáshoz, így is kiülhetünk napozni mellé. A téli hónapok alatt a legtöbben a lakásokba szorultunk, így most biztosan szeretnénk minél több időt a szabadban tölteni.

Ha úgy alakítottuk ki a kertünket, hogy medencét is élvezhetünk benne, akkor eljött a relaxálás ideje. De vigyázat! A napszúrás tavasszal is elérhet bárkit.

Sokan tévesen úgy gondolják, hogy csak a pancsoláskor kaphatunk napszúrást, mivel ilyenkor elmúlik az emberek időérzéke, és elfelejtünk árnyékba vonulni. Ezzel szemben tavasszal inkább keressük a meleget, szeretünk minél többet kiülni, kifeküdni, és élvezni a jóidőt.

Ezzel nincs semmi baj, ha fokozatosan szoktatjuk magunkat a naphoz, miközben nem esünk túlzásba. A napszúrás tünete széles skálán mozognak, így az is megeshet, hogy a kellemetlen érzést nem tudjuk hova tenni. De kezdjük az alapokkal!

A napszúrás fogalma

A napszúrás vagy insolatio akkor alakul ki, amikor az ember hosszú ideig tartózkodik a tűző napon, és végig szabadon hagyja a fejét. Érdekes, hogy egy kalappal vagy sapkával már sokat segíthetünk, de erre sokan csak a nyári hónapokban figyelnek. Ha fedetlenül ülünk, akkor a fej hőmérséklete lassan magasabbá válik, amitől hőguta alakul ki. Ennek mindig egyetlen következménye van: koponyaűri nyomás.

Az sem mindegy, hogy milyen alapbetegségeink vannak, mivel bizonyos emberek sokkal hamarabb kapnak napszúrást. Amennyiben pszichiátriai problémákkal, magas vérnyomással vagy generizált érelmeszesedéssel küzdünk, akkor inkább kerüljük a tűző napot. Arra is figyeljünk, hogy milyen gyógyszereket szedünk, mert egyes hatóanyagok növelik a rosszullét kockázatát.

A napszúrás tünetei

Most, hogy tudjuk a napszúrás okát, nézzük meg a tüneteket. Lényegében a panaszok nagyon széles skálán mozognak, ezért nehéz lehet észrevenni.

  • Amikor enyhe panaszokról van szó, akkor szédülést, fejfájást, émelygést és egyes esetekben hányást tapasztalunk.
  • Súlyos esetekben a testhőmérséklet hirtelen megemelkedik, ami kínzó fejfájáshoz és akár tudatzavarhoz is vezethet.

Megelőzés

Leginkább a nyári hónapokban fogunk találkozni napszúrással, de nem árt, ha már tavasszal figyelünk. A megoldás a megelőzésen alapul, ami tudatos napozást jelent. Az átmeneti hónapokban nem kell attól félni, hogy túl sokat pancsolunk, azonban az ugyanannyira veszélyes lehet, hogy folyamatosan a napozást keressük. Amikor a hőmérséklet magasabb, akkor figyeljünk a déli órákra, és inkább vonuljunk vissza.

Biztosan senkinek sem kell külön kiemelni a fényvédőkrém alkalmazását, amit igazából egész évben hordani kellene, de ha eddig nem tettük, akkor ideje elkezdeni. Az a legjobb, ha beleépítjük a reggeli rutinunkba az arckrém használatát, és napozás előtt a testünkre is felvisszük. Ha egész nap kint tartózkodunk, akkor 3 óránként kenjünk újra.

Lehet, hogy élvezzük a meleget, de inkább takarjuk le a fejünket, és kerüljük a sötét ruhákat. Figyeljünk a körülöttünk tartózkodó gyerekekre is, mivel most indul a kinti játékok szezonja, így, ha lehet, akkor maradjunk az árnyékos helyeken.