2300 Ráckeve, Kossuth Lajos utca 19.
Nyitvatartás: Hétfő - Péntek: 8:00 - 16:00
Breadcrumb Image

Mit sportolhat a gyermekem akkor, ha asztmás?

Főoldal Blog Mit sportolhat a gyermekem akkor, ha asztmás?
17 febr 2024  /  Szerző: Prémium Medence   /   0 hozzászólás

Az általános iskola megkezdésével a szülők nagy része felteszi magának a kérdést: Mégis mit sportoljon a gyermek a szabadideijében? A gyermek életében rendkívül fontos szerepet tölthet be a sport, éppen ezért a mozgás szeretetét már 6-7 évesen megpróbálhatjuk bevezetni a gyermek életébe.

Természetesen nem mindegy az sem, hogy mit szeretne kipróbálni a gyerek, illetve az sem mellékes, hogy miben ügyes, ám emellett figyelembe kell venni az egészségi állapotát is. Az asztmás gyermekek esetében különösen fontos odafigyelni arra, hogy a számukra legmegfelelőbb mozgásformát válasszuk ki. Magyarországon közel 200 000 ember szenved asztmában, és ez a szám évente akár 20 000-rel is nőhet. Sajnos ez a gyors növekedés különösen az asztmás gyerekek számában mutatkozik meg.

Hazánkban a gyermekek legalább 5-8 százaléka asztmás, így az iskolai hiányzások egyik leggyakoribb oka a gyermekkori asztma szokott lenni. Fontos tudni, hogy asztmás betegség esetén a fizikai aktivitás hatására is jelentkezhetnek rohamok, ugyanúgy, ahogy a különböző allergének (por, parlagfű stb.) is emelhetik a nehézlégzés kockázatát.

Ennek ellenére ki kell hangsúlyozni azt, hogy az asztmás emberek számára is fontos a rendszeres mozgás. Asztmás gyerekek számára elsősorban az úszást szokták javasolni a tüdőgyógyászok.

Miért jó az úszás az asztmás gyerekek számára?

Az úszásnak számtalan pozitív hatása van, éppen ezért nagyon sok betegségnél még az orvos is javasolni szokta ezt a mozgásformát. Általánosan elfogadott nézet, hogy a rendszeres mozgás, különösen a medencében való sport jótékony hatással van a légzőszervi betegségekben szenvedőknél.

Az úszás nagyon sokat segíthet az asztmás panaszok enyhítésében, ugyanis nagy mértékben hozzá tud járulni a légutak, a keringési rendszer, illetve a szív erősítéséhez. De azt nem szabad elfelejtenünk, hogy asztmás gyermekek a gyógyúszásra, és a gyógytestnevelésre csak rohammentes időszakban járhatnak.

Kezdeti időszakban a betegség a légzésmód megváltozásában, illetve fulladásos rohamokban mutatkozik meg, ám tünetmentes időszakban teljesen normális a légzőizmok működése. Azonban az egyre gyakoribbá váló fulladások, és nehézlégzések következtében a kóros mechanizmusok rögzülnek, és sajnos még akár a panaszmentes időszakokban is megfigyelhetőek lehetnek.

A betegség kezdetén kiváló terápiának számít az egyéni légzésritmus összehangolás, illetve az úszás is. Kijelenthető az is, hogy minél korábban kezdünk el asztmásan úszni, annál jobb, ugyanis annál gyorsabb lesz majd a gyógyulás.

Milyen úszásnem ajánlott az asztmásoknak?

A kartempó remekül szabályozza, és akaratunktól függetlenül ritmizálja a légzést, úszásnemtől függetlenül. Csupán meg kell találni azt a ritmust, amelyben a gyermek a leghosszabb ideig tud erőltetés nélkül lélegezni. Asztmás gyermekek esetében akadályozott a kilégzés, a belégzés pedig felületesnek mondható.

Légzéskor tehát hirtelen ernyed el a rekeszizom, melynek a görcsös összehúzódása egy lökésszerű kilégzést fog eredményezni. Ez igen kellemetlen tud lenni, főleg egy kisgyermek számára, de jó megoldás lehet a lassú elnyújtott kilégzés hangsúlyozása. A gyermek természetesen az erőteljes kilégzést, illetve a légzés mozgással történő összehangolását a szárazföldön, a medence szélén is tudja gyakorolni.

Ebben az esetben is rendkívül fontos a fokozatosság, ilyenkor a kilégzési időt úgy kell növelni, hogy ne lépjen fel légszomj.

Szakemberek az asztmás gyermekeknél általában a mellúszást, illetve a gyorsúszást szokták ajánlani. Az úszás oktatását pedig ilyenkor mellúszással, vagy hátúszással érdemes elkezdeni. Azoknál a gyermekeknél, akik nem szívesen merülnek a medence vízében, mert fokozottabban idegenkednek a víztől, érdemes lehet az úszásnemek között a hátúszást választania.

Legyünk körültekintőek akkor, ha asztmás gyermek van a medencébe

Fontos szem előtt tartani, hogy a folyamatos úszásoknál (például a mellúszás esetében) az úszómozdulatok, illetve az egyéni légzésritmus összehangolásakor a levegővétel minden kartempóra történik, ilyenkor mindenképpen érdemes a kilégzési fázis lenyújtására figyelni. Ha a gyermek számára egy-egy táv leúszása megterhelő, vagy ha esetleg a légzése válik nehezítetté, akkor mindenképpen tartson egy kis pihenőt. Ez egyébként is remek alkalom lehet egy kis légzés gyakorlásra, mely ilyen esetben különösen jól jöhet.

A légzésszabályozó gyakorlatoknál a gyermek 3-4 légzésciklust követően tartson egy kis szünetet, és figyeljen ilyenkor a szabályos, egyenletes légzésre. Ha a gyermek a medencében hirtelen elkezd köhögni, akkor is iktassunk be egy kis szünetet. Emellett érdemes kiemelni azt is, hogy egy asztmás gyermeknél különösen fontos, hogy lezuhanyozzon hideg-meleg és langyos vízzel mielőtt belemegy a medencébe, és erről az úszás végeztével se feledkezzen meg. Ez ugyanis javítani tudja a keringést, és az immunrendszert is edzi.

Elmondható tehát, hogy asztmások számára az egyik legideálisabb mozgásforma lehet az úszás, mely javítja a légzésfunkciót, és erősíti a légzést segíti izmokat. Az úszás emellett általában javítja az oxigénfelvételt, illetve akár a hörgőszűkületet is csökkentheti.