Az úszás az egyik legteljesebb gyakorlat. Az orvosok mindenféle sérülés gyógyítására ajánlják, de a fittséget és a feszültséget levezetők kedvence is. Nincs is jobb a kellemes fürdőzésnél, hogy újult erővel induljon a nap.

Az úszás nagyszerű gyakorlat, amely fejleszti az állóképességet, segít javítani a szív- és érrendszerünket, és erősíti az izmainkat, miközben a nyári melegben hűsít is. A saját medencék mellett megjelennek a tengerparti nyaralások, azonban a tapasztalatlanok gondolkodás nélkül ugranak a vízbe. Mi történik, ha sós vízben úszunk? A spanyol sportmagazin figyelmeztet a veszélyekre.

A tenger élő ökoszisztéma

Nem tanácsos a szokásos medencés edzést a nyílt tengeren végzett edzéssel helyettesíteni, még akkor sem, ha tapasztalt úszónak tartjuk magunkat. A valóságban ezek nem ellentétes alternatívák, hanem egymást kiegészítő lehetőségek, amelyek együttesen javítják a nyári testmozgás élményét és élvezetét.

Éppen ezért nagyon fontos, hogy elsajátítsuk a megfelelő úszástechnikát, mielőtt a nyílt tengerre merészkednénk. A tenger egyik fő hátránya, hogy változik: áramlatok, árapályok és hullámok vannak benne, amik bármelyik pillanatban lecsaphatnak az úszókra. Ez egy élő ökoszisztéma, és úgy is viselkedik. Ha a technikánk nem elég jó, az edzés ellenünk fordulhat és sérülést okozhat. A hullámok ellen úszva próbára tehetjük az erőnket és ügyességünket.

Emellett ismernünk kell a sós vízben és az édesvízben való úszás közötti különbségeket. Meg kell értenünk, hogy a tengervíz sós, így a nagyobb sűrűsége miatt növeli a felhajtóerőt. Mivel nehezebb elsüllyedni, kevesebb erőfeszítést kell tennünk a lebegéshez, és kevésbé fáradunk el.

Egy másik fontos pont a tájékozódás. A tengeren nincsenek viszonyítási pontjaink, és elveszíthetjük a tájékozódást vagy megzavarodhatunk. A medencében viszont könnyen mérhetjük a távolságokat. Ha edzünk, sokkal könnyebb lesz ellenőrizni a fejlődésünket egy medencében, mint a nyílt tengeren.

Azt is fontos szem előtt tartani, hogy a tengeren az időjárási viszonyok nagyban befolyásolják a víz állapotát. Egyes napokon a hullámok durvábbak lesznek, és nagyobb erőfeszítést igényel az azonos távolság leúszása. Még ha mérjük is a távolságokat, nagyon nehéz megállapítani, hogy egy gyakorlatot mikor végeztük ugyanolyan körülmények között. A medencében a mérések mindig ugyanazok, és nincs hullámzás.

Végül a biztonságról sem szabad megfeledkezni. A tengerben a kockázat exponenciálisan megnő, ezért ajánlatos a part közelében és viszonylag nyugodt vízben úszni. A medence, függetlenül attól, hogy mekkora, biztonságot nyújt. A tenger adta szabadság azonban egyedülálló.

A medence stabil környezetet biztosít

A medence olyan ellenőrzött és stabil környezetet biztosít, amelyben megszakítás nélkül gyakorolhatunk. Ezenkívül mindig ott van egy szakértő figyelő szeme, aki azonnal ott terem, ha bajba kerülnénk. Nem véletlen, hogy a nyaralások során a gyerekes családok inkább a medencés apartmanokat részesítik előnyben, még akkor is, ha a közelben vár rájuk egy homokos tengerpart.

Ha úszásról van szó, az állóképesség a kulcs. A medencében bármikor megpihenhetünk vagy megkapaszkodhatunk, de a nyílt vízben nagyon óvatosnak kell lennünk, és nem szabad erőltetnünk magunkat: ha messze vagyunk a parttól, és az áramlás ellenünk dolgozik, akkor kilátástalannak tűnik a helyzet. Fontos szabály, hogy sose ússzunk az áramlással szemben, hanem mindig oldalra próbáljuk haladni. Ha azt érezzük, hogy végre enged a sodrás, akkor meg lehet célozni a partot. Tény, hogy nem könnyű egyenes vonalban úszni, amikor az áramlat húz, ezért célszerű megkeresni a bójákat és több referenciapontot, hogy ne tévedjünk el.

A medence víz hőmérsékletének szabályozása szintén a medence egyik nagy előnye a nyílt vízzel szemben. Másrészt, ha tenger helyett óceánban úszunk, szükség lehet egy búvárruhára, hogy ezt a változót a lehető legjobban kontrolláljuk. Ez a búvárruha a só mellett azzal a további előnnyel jár, hogy a felszínhez közelebb kerülve növeli a felhajtóerőt és ezzel együtt a sebességet.

A medencében könnyebb mérni a megtett távolságot, és ennek alapján progresszív és emelkedő edzéstervet készíthetünk. A tengeren a változó körülmények miatt nem lehet megbízhatóan feljegyezni az időket és a sebességet, mert azok mindennap változni fognak.

Akkor melyiket válasszuk?

Általánosságban elmondható, hogy az unalom és a monotonitás a fő okok, amiért az emberek tengerre szállnak. Ráadásul, ha tengerparti nyaralásra indulunk, akkor biztosan ki akarjuk élvezni a sós víz előnyét, hiszen Magyarországon muszáj beérnünk a tavakkal és a folyókkal. Ezekben a különleges hetekben lehetőséget kapunk arra, hogy ne egy szűk sávban ússzunk. Bár ez csábító lehet, fontos tudni, hogy mit várhatunk a víztől.

A medence és a tenger nem zárják ki egymást, de mindig legyünk óvatosak. Edzéshez az uszoda messze a legjobb szövetségesünk, mivel a hullámoktól mentes vizein optimális és biztonságos módon dolgozhatunk a fittségünkön és javíthatjuk teljesítményünket. A szabadidő eltöltése érdekében azonban a tenger győz, ha már rendelkezünk egy jó technikával, ami lehetővé teszi a biztonságos úszást.