Az egészséges életmód megkezdéséhez nem csak a táplálkozás, de a rendszeres mozgás is hozzátartozik. Nagyon fontos, hogy olyan mozgásformát találjunk, melyben teljesen jól érezzük magunkat, és azt tapasztaljuk, hogy testünkre is jó hatással van. Mivel az úszást tartják az egyik legbiztonságosabb és legegészségesebb mozgásnak, egyre gyakrabban kezdenek el úszni az emberek, akár felnőtt korban is.

Mivel ízületkímélő sportról beszélünk, ezért időseknek és fiataloknak egyaránt ajánlott, sőt a túlsúlyos emberek számára tökéletes mozgásforma lehet.

Mivel az úszás során a legkisebb az esély arra, hogy szerezzünk valamilyen sportsérülést, ezért sajnos az emberek többsége a bemelegítésről és az úszás utáni nyújtásról meg szokott feledkezni. Elmondjuk most, miért fontosak ezek sportolás előtt és után.

Hogyan is miért melegítsünk be úszás előtt?

Minden egyes sport előtt érdemes bemelegíteni, átmozgatni az izmainkat és ízületeinket, és nincs ez másképp az úszás esetében sem. Bár az úszás valóban egy igen kíméletes sportnak számít, mégis egy fizikai tevékenységről beszélünk, mely során megmozgatjuk testünk egész izomzatát. A bemelegítést akár a vízben, akár még a szárazföldön is megtehetjük. Végezzünk néhány ütemes malomkörzést előre és hátra, illetve pár, pillangózáshoz hasonló páros karkörzést is. Ezekkel a mozdulatokkal alaposan át tudjuk mozgatni azokat a karizmokat, illetve a vállízületeket is, melyek meg lesznek dolgoztatva.

Mielőtt elmerülnénk a medencében, fontos, hogy ne feledkezzünk meg a szárazföldi bemelegítésről sem. Ez a bemelegítés különösen akkor jön jól, amikor a medence vízének a hőfoka nem megfelelő, túlságosan hideg (például reggelente), hiszen így, ha szárazföldön történik meg a bemelegítés, akkor jóval hatékonyabban el tudjuk végezni a gyakorlatokat, és van olyan eset, amikor a vízben való bemelegítésnek fizikai akadályai is vannak. 

Ezért nyújtsunk úszás után 

Nem csak a bemelegítés, de úszás után a levezetés és a nyújtás is nagyon fontos, ezért erről se feledkezzünk meg! A nyújtáshoz akár egy sporttársunk segítségét is kérhetjük. A levezetés azért kell, hogy kinyújtsuk az átdolgozott izmokat, ezzel meg tudjuk akadályozni azt, hogy a tejsav felhalmozódjon a testünkben, így nem kell tartanunk az erős izomláztól sem. A nyújtó gyakorlatokat érdemes kicsit hosszabban végezni, és az se gond, ha ez egy kicsit kellemetlen érzéssel jár. Célunk ebben az esetben az, hogy a megterhelt izmainkat helyreállítsuk, ezáltal meg tudjuk akadályozni a különböző sérüléseket is. Megmarad a sport iránti érdeklődésünk és motivációnk is.

Van néhány olyan úszómedence, mely kimondottan egy olyan sarokkal rendelkezik, ahol speciális eszközökkel még alaposabb nyújtást tudunk edzés után elvégezni. Ilyen eszközök lehetnek a sínek, a gerendák. Ha azonban ilyen segédeszközöket nem találunk a medence szélén, akkor sem szabad megfeledkezni a nyújtás fontosságáról, egyszerűen végezzük el a nyújtógyakorlatokat a medence partján.